Jelenlegi hely

13+1 tipp az influenza ellen otthonra

Minden évben drukkolunk, és meg vagyunk győződve, hogy „idén nem kapjuk el az influenzát!”. Aztán mégis valahol összeszedünk valamit. 13+1 tipp, hogyan harcolhatunk ellene otthon.

A legtöbbször igen kicsinynek tűnő hibán csúszunk el.

Összeszedtünk pár alapvető, de mégis gyakran kihagyott vagy elfelejtett lépést, amivel idén talán megúszhatjuk.

A cseppfertőzéssel átadható kórokozók nemcsak közvetlenül, de közvetve, pl. fertőzött tárgyak érintésével is terjedhetnek egyik emberről a másikra. A vírusok átadása kétféle módon történhet: egyrészt a fertőzött ember köhögése, tüsszentése útján kerülnek a levegőbe nagyobb cseppek, ezeket belélegezhetjük. Másrészt a fertőzöttel való közvetlen érintkezés útján, illetve az általa megfogott tárgyak megérintésével. Szakértők szerint például egy korábban fertőzött embert által megfogott kilincs megérintése útján akár 2-8 órával az után is bekerülhet a szervezetedbe az influenza kórokozója.

Megúszási 13+1 tippünk:

1. Kézmosás fertőtlenítővel

Étkezés előtt, vagy amikor hazaérsz, alaposan moss kezet! Tanultuk anyukánktól és Semmelweistől. És milyen igaza volt. Rengeteg vírus és baci ragad napközben a bőrünkre és ruhánkra. Egy fertőtlenítős szappannal való kézmosással illetve útközben fertőtlenítő kendő vagy gél használatával nem cipeljük őket tovább.

2. Öltözz át, ha hazaértél!

A vírusok a ruhánkon is megragadnak. Az emberi testen kívülre került vírus még órákig élet-, illetve fertőzőképes marad. Ha leültél a buszon egy influenzás után, aztán hazamész, máris a díványra, játszószőnyegre szállítottad. Ott játszik a kicsi, aki mindent a szájába töm… folytassam?

3. Mosás

Ha olyan helyen jártál, érdemes a ruhákat is fertőtlenítő mosóadalékkal kimosni, és legalább 40°C-on. Papíron, ruhán, zsebkendőn fél napig is, keményebb, simább felületű tárgyakon, fémen, műanyagon pedig akár 48 órát is fertőző marad az influenzavírus – állapította meg a Minnesotai Orvosi Egyetem, Bonnie Bean vezetésével végzett vizsgálata.

4. Plüssállatok, párnák, plédek

Beteg családtag, gyerek esetén a plüssállatokat, plédeket is rendszeresen mosni kell, kellemesen elüldögélnek benne a kórokozók. Ha nincs időd mosni, az is segít, ha kiteszed hosszabban levegőzni őket a teraszra.

5. Gyerekjátékok

Érdemes ezeket is lemosni, áttörölgetni. Szerencsére ebben nagy segítségre lel az ember a lelkes ovis utódokban is.

6. Mosogatás

Hajlamosak vagyunk többször használni ugyanazt a bögrét, kiskanalat akár egy teljes napig. Pedig nem szabad! Cseréld gyakran és minél magasabb hőfokon mosogass. Érdekes kísérletet végzett el Donald Goldmann, a bostoni gyerekkórház professzora, aki 16 önkéntes egészséges embert kért fel arra, hogy csókolózzon másfél percig náthás, rhinovírussal fertőzött partnerével. A kísérleti alanyok közül csupán egy lett így beteg. Egy fertőzött kávéscsésze használata után viszont a tesztalanyok fele megfertőződött.

7. Villanykapcsolók, kilincsek, szekrényfoganytúk, wc lehúzó

Naná hogy ezek is fertőzhetnek! Sőt, a totyogók magasságában is töröld le az ajtók élét, ajtófélfát, mert ők bizony abba kapaszkodnak. Spray fertőtlenítővel és papírt törlőkendővel percek alatt végig lehet szaladni a házon.

8. Otthoni iroda

Laptop, egér, mobil: ezeket kell igazán lefertőtleníteni! A mobilodat fogdosod egész nap, a kaja és a párod csókja után ez van a legközelebb a szádhoz…

9. Figyeljünk a kényszermozdulatainkra!

Körömrágósok, orrturkálósok vigyázzatok! Ne érintsük meg az orrunkat, szemünket, és szájunkat mosatlan ujjainkkal vagy kezünkkel! Ezzel csak tovább terjesztjük a kórokozókat! Egy átlagos felnőtt óránként 16 alkalommal teszi ezt!

10. Munkahely

Természetesen ne takaríts Juci néni helyett. De magadért megteheted, hogy nem a közös törölközőt használod, a céges mobilt, vonalas telefont, az asztalodon található közös használatú tárgyakat időnként egy fertőtlenítő kendővel áttörlöd.

11. Mosdó

Gyakori törölközőcsere, gyakori csap- és mosdótakarítás ajánlott.

12. Szellőztetés

A magas páratartalmú, hideg levegő ellehetetleníti a vírusok terjedését. Alaposan szellőztessünk télen is. Ne csak otthon, de az óvodában, osztályban, irodába is.

13. Alvás

Ha egészségesek vagyunk is, ne maradjunk fent hajnalokig haszontalanságok után böngészve a neten, tévében. Pihenjük ki magunkat, nehezebben dönt le egy nátha

13+1 Erősítsd az immunrendszered!

Ez lehet a sport, a rendszeres étkezés és folyadékbevitel. Turbózd fel Magad az elkövetkezendő hónapra! Ötleteket, recepteket itt találsz!

Fotó: Debrecenimami, pixabay.com
Szöveg: Adelimami