Milyen egy jó iskola?
Szerintünk minden szülő egyetért azzal, hogy a legtöbb, amit gyermekeink jövőéért tehetünk, hogy a lehető legjobb oktatást biztosítjuk a számukra. Tanárként tudom, hogy ebben az országban az oktatás is olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá és mindenki jobban ért hozzá, mint a másik.
Éppen ezért a mai oktatási rendszerről, tananyagokról, a gyerekek leterheltségéről napokat tudunk vitatkozni anélkül, hogy a kérdésekre válaszokat is adnánk. Azonban vannak olyan nagy területei az edukációnak, amelyeket szinte mindenki hasonlóan lát:
- a differenciált oktatás hatékonyabb, mint a frontális,
- a csoportmunka jobban fejleszti a gyermek alkalmazkodóképességét, együttműködési stratégiáit, mint amikor egyedül kell megoldania egy feladatot,
- a lexikális anyag mellett a mindennapokban is hasznosítható tudást is biztosítani kell a gyermekek számára,
- és ha még az érdeklődési területeiknek megfelelő kreativitást is kihozzuk belőlük, akkor többet tettünk értünk, mint gondolnánk.
Nálunk a gyerekek szeretnek tanulni
Egy fiatal házaspár épp így gondokozott, amikor megalapították a szegedi Explorer tanulócsoportot. Bán Tamás alapító olyan közösséget szeretett volna, ahol a tanulók egyéni fejlődését figyelembe véve, a szociális kompetenciák fejlődését szem előtt tartva, pozitív légkörben, hatékony pedagógia módszerek alkalmazásával, autonóm és együttműködő tanárok, élményközpontú módszerekkel tartják fenn a gyermekben élő kielégíthetetlen tudásvágyat.
„Azt szeretnénk, ha a gyerekek gondolkodnának, szeretnének tanulni, jól éreznék magukat az iskolában. Ha nem lenne számukra a tanulás vagy mondjuk a matematika szitokszó.
Annyit csináltunk, hogy a tananyagnak azt a részét, ami nem feltétlenül szükséges a vizsgához, azt kicseréltük hasznosabb és/vagy a gyerekek érdeklődési köréhez közelebb álló dolgokra. Nincs kevesebb órájuk, mint az állami rendszerben. Sőt!
Igazából több van, de cserébe haza, nem kell vinniük feladatot. Komolyan gondoljuk, hogy a tanulás helye az iskola, otthon ne ezzel foglalkozzanak. Az sem szerencsés, ha egy felnőttnek kell hazavinni a munkáját. Ne trenírozzuk már a gyerekeket egészen kicsi kortól erre. Amit nem lehet napi nyolc óra alatt megtanítani, arra nincs is semmi szükség.
Senki nem tudja megmondani, hogy pontosan mit kellene tanítani. Azoknak a munkaköröknek, amikben a gyerekek 10-15 év múlva el fognak helyezkedni, a kétharmada még nem is létezik. Abban biztosak vagyunk, hogy az angol nyelv és az informatikai tudás elengedhetetlen lesz. Ezért van nálunk heti hat(!) angol óra. Tankönyvet nem használunk hozzá, a tanár maga készít segédeszközöket. Hétköznapi témákat dolgoznak fel a gyerekekkel és rengeteget beszélnek, amire a kis csoport ad lehetőséget. Most éppen egy Angliában élő Hanna nevű kislánnyal készülünk angol nyelven levelezni, hogy az írást is gyakoroljuk. Van egy logika nevű tantárgyunk, ami a felfedeztetéses matematikát foglalja magában. Ilyesmit csak nagyon kevés gyereknek van lehetősége tanulni, pedig nagyon hasznos. Annyit tudunk még, hogy mindenkinek, élete végéig tanulnia kell majd, egyszerűen nem tehetjük meg, hogy elvesszük a gyerekek kedvét a tanulástól.” – mondja Bán Tamás alapító.
Ti is belekóstolhattok az Exploreresek világába!
Az Explorerben nem csak a délelőttök, hanem a délutánok is izgalmasak, a napköziben való unatkozás helyett itt a gyerekek kipróbálhatják magukat a
- Geocaching területén,
- belevághatnak az üzleti életbe saját vállalkozásukkal,
- Rock banda tagjai lehetnek,
- vagy éppen társasjátékokkal fejleszthetik memóriájukat vagy kommunikációjukat.
Te is csatlakoznál?
Itt megteheted:
- Weboldal: http://explorertanulocsoport.hu
- Facebook: https://www.facebook.com/explorertanulocsoport