Jelenlegi hely

Készítsük ovisunkat játékosan az iskolára! - Megfigyelés, emlékezet fejlesztése

Klasszikus szülői értekezleten elhangzó kérdés: Készítik-e a gyerekeket az iskolára az óvodában? Oldanak-e meg feladatlapokat, kapnak-e foglalkozás keretében írásos feladatokat a gyerekek? 

Természetesen mindenkinek megvan a saját, és persze másoktól eltérő véleménye és ellenvéleménye.

Állásfoglalás helyett inkább összegyűjtöttem néhány olyan játékot, játékos feladatot, amivel az iskolaérettséghez szükséges készségeket mi magunk is fejleszthetjük – feladatlapok nélkül otthon, utazás vagy séta közben, jártunkban-keltünkben. Mert azért én is azon az állásponton vagyok, hogy ráérnek majd az iskolában feladatokat oldani, mikor muszáj. Addig fejlesszük játékokkal, játékosan, mert hiszem, hogy azzal eredményesebb….az együtt töltött időről nem is beszélve. 

Cikksorozatunkban az alábbi készségek fejlesztéséhez adunk ötleteket és természetesen szívesen fogadjuk a Te javaslataidat is, kedves olvasónk: 

Megfigyelés, emlékezet fejlesztése

  • Séta, bevásárlás során érdemes nyitott szemmel látni, otthon pedig felidézni a dolgokat – pl. milyen állatokat, milyen autókat láttunk. Meg is állapodhatunk előre, hogy mit fogunk megfigyelni könnyítésképpen. 
  • Mi változott? – 4-9 db tárgy megfigyelése, utána sorrendjének megváltoztatása vagy hozzáadunk, elveszünk belőle. Ezt még akár bevásárlás során is játszhatjuk – mi került újonnan a kosárba.
  • Megelevenedő szobrok – szoborként állunk valamilyen mozdulatban, a gyermek figyel.  Becsukja a szemét, mi addig változtatunk a mozdulaton. Mit változtattunk? Utána legyen ő a szobor. 
  • Párkereső memória játék – nagyon sokféle kapható az üzletekben, de ezt akár készíthetjük  mi magunk is együtt a gyerekkel.  10-12 pár kép ajánlott hozzá. Ezeknek nem feltétlen kell teljesen egyformának lenni, lehetnek ellentétpárok is vagy valamilyen logika alapján összetartozó (pl. azonos érzést kifejező arcok, anyaállat és kölyke) képek valamilyen tulajdonság alapján összetartozó dolgok (pl. azonos színűek, azonos számúak, azonos formájúak stb.
  • Két tárgy, élőlény közötti hasonlóságok, különbségek megfigyelése, azok szóbeli megfogalmazása – pl. friss kifli – száraz kifli, alma-körte
  • Kitől kaptad? – egy –egy kedves játék, könyv történetére való visszaemlékezés vagy egy közös kirándulás, élmény felidézése – ez természetesen a szókincset és a kommunikációt is fejleszti :)

Mi van a kezemben? - játék

Először megfigyeljük, megtapogatjuk, utána kosárba tesszük, letakarjuk vagy pokróc alá rejtjük és tapogatással kell felismerni a tárgyakat. Ezt nehezíthetjük úgy, hogy mi mondjuk meg, hogy mit húzzon ki. Később egyre hasonlóbb tárgyakkal tehetjük még érdekesebbé és nehezebbé a játékot. 

Mit tegyünk az iskolatáskába? - játék

Ez játszható menetközben is, otthon is, ketten és nagyobb társaságban is. Valaki elkezdi mondani: „Betettem az iskolatáskába egy radírt. (pl)” Következő folytatja. „Van az iskolatáskába egy radír, én teszek az iskolatáskába egy vonalzót. Van benne egy radír és egy vonalzó.” és így tovább, a következő mindig elsorolja, hogy mi van a táskában és ő is beletesz valamit.  Ha többen játszunk és valaki elrontja adhat zálogot – amit aztán jó móka kiváltani – vagy egyszerűen kieshet és a végén marad egy győztesünk.  Ha többen játszunk, akár körben ülve ténylegesen is mehet kézről kézre egy iskolatáska – szimbolizálva, hogy valóban iskolások leszünk hamarosan.

 

Szerző: Veszprémimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Kémia a konyhában - avagy: Hogyan főzz jobban, okosabban?

Ételt készíteni nem annyira bonyolult, mint embert juttatni a Marsra. De rengeteg olyan tipp és trükk létezik, amitől vagy a végeredmény lesz jobb, vagy az életed könnyebb. Ezekből mutatunk most néhányat.
Mit egyek, hogy egészséges legyek? Ismerd meg a Hormonkontroll étrendet!

Mit egyek, hogy egészséges legyek? Ismerd meg a Hormonkontroll étrendet!

Változni, soha nem könnyű! A berögzült szokások, a napi rutin gördülékennyé teszik a mindennapokat. Az étkezésünkön változtatunk szinte a legnehezebben! Megszoktunk bizonyos ételeket, ízeket, és a hétköznapi rohanásban sokszor úgy gondoljuk, nincs idő az egészséges ételekre. Ha jobban belegondolunk, az egészség, a szép bőr, és a megfelelő testsúly titka is éppen itt kezdődik - a tányérunknál.
Ugrás az oldal tetejére