Jelenlegi hely

Adóigazolvány

Az adóigazolvány egy bankkártya méretű hivatalos okmány (hatósági igazolvány), amely tulajdonosának adóazonosító jelét igazolja.

Adóigazolvány
Ki kaphatja?
Adóigazolványt bármely magánszemély kaphat az Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) regionális főigazgatóságától.
Hol és hogyan igényelhető?
 
 
 
Igénylés első esetben:
  1. Aláíró:
    • - személy igazolvánnyal nem rendelkező személy esetén a törvényes képviselő (pl. szülő, gyám stb.),
    • - egyéb esetben az igénylő,
    • - meghatalmazás esetén a meghatalmazott,
  2. személyi igazolvány, lakcímkártya vagy születési anyakönyvi kivonat bemutatása, külföldiek esetén: útlevél, érvényes vízum, lakcím bejelentőlap, meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazás.

2006. január 1.-től az újszülöttek részére az állami adóhatóság (a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szerv adatszolgáltatása alapján) az adóazonosító jelet hivatalból megképzi, az adóigazolványt hivatalból kiállítja, azt nem kell külön megigényelni. (A 2006. január 1. előtt született magánszemélyek, akik még nem rendelkeznek adóazonosító jellel, illetve adókártyával, megigényelhetik azokat.)

Igénylés adatváltozás esetén:
  1. Aláíró:
    • - személy igazolvánnyal nem rendelkező személy esetén a törvényes képviselő,
    • - egyéb esetben az igénylő,
    • - meghatalmazás esetén a meghatalmazott
  2. személyi igazolvány bemutatása, vagy a dokumentum, amely alapján a változás történt, meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazás, adóigazolvány leadása.
Névváltozást (pl.: a házasságkötés miatti névváltozás) az adóhatósághoz külön nem szükséges bejelenteni (a járási hivatal okmányirodája adatot szolgáltat az adóhatóság felé), azonban, ha a névváltozás érinti az adókártyáján feltüntetett nevét, új adókártyát kell igényelni.
Igénylés az adóigazolvány elvesztése, eltulajdonítása, megrongálódása, megsemmisülése esetén:
  1. Aláíró:
  2. személyi igazolvány, lakcím kártya bemutatása, meghatalmazott eljárása esetén a meghatalmazás.
Az adóigazolvány kiadását a magánszemély állandó, ennek hiányában ideiglenes lakóhelye, szokásos tartózkodási helye szerinti NAV regionális főigazgatóságán (http://nav.gov.hu/nav/regiok) kell kérni.
 
Az igazolványt a 'T34-es adatlap (a 2015. évre vonatkozóan 15T34. számú nyomtatvány)  kitöltésével lehet igényelni, mely ingyenesen beszerezhető az NAV ügyfélszolgálati irodáiban, vagy letölthető a NAV honlapjáról.
 
A ’T34-es adatlapot aláírva 2 példányban személyesen, vagy postai úton is eljuttathatja az adóhatóság - állandó lakóhelye szerint illetékes - adóigazgatóságához, illetve amennyiben rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, abban az esetben a nyomtatvány elektronikus úton is benyújtható. Ebben az esetben is el kell juttatni a régi adóazonosító kártyát az adóigazgatósághoz postai úton, vagy személyesen. Ha postai úton igényli az adóigazolványt, a fenti dokumentumokat fénymásolatban kell csatolni.
Mennyi idő alatt készül el? A kiállított adóigazolványt 15 napon belül postán küldik meg.

Mennyibe kerül?

 
Az adóigazolvány első alkalommal történő kiállítása díjmentes. Díjmentes az újabb adóigazolvány kiállítása akkor is, ha a korábban kiállított adóigazolványon szereplő adat megváltozott vagy téves, illetve a megváltozott adat beírására szolgáló rovat betelt.
Ha az újabb adóigazolvány kiállítására azért van szükség, mert a korábbi adóigazolvány elveszett, megsemmisült, megrongálódott vagy azt eltulajdonították, akkor az újabb adóigazolvány kiállításáért igazgatási szolgáltatási díjat, jelenleg 3.000 Forint illetéket bélyegben lehet leróni, vagy a NAV igazgatási szolgáltatási díj bevételi számlaszámára (10032000-01079074) lehet utalással, vagy az NAV által kiadott csekken befizetni.
Mit tartalmaz?
Az adóigazolvány tartalmazza tulajdonosának
  1. családi és utónevét,
  2. anyja leánykori családi és utónevét,
  3. születési helyét és idejét,
  4. adóazonosító jelét,
  5. az igazolvány kiállításának keltét.

Hol használjuk?

Az adóigazolvány önmagában nem igazol, nem bizonyít semmit, az csak valamely személyazonosításra alkalmas más hivatalos okirattal (pl. személyazonosító igazolvány, diákigazolvány) együtt igazolja tulajdonosának adóazonosító jelét. Fontos tehát, hogy az adóigazolványon is szereplő személyazonosító adatok változása esetén gondoskodjunk új adóigazolvány kiállításáról.
 
Az adóazonosító jellel válunk beazonosíthatóvá adózási kérdésekben. Az adóigazolvány bemutatásával adóazonosító jelét mindenki köteles az adóhatóság, valamint az adózással kapcsolatban adatszolgáltatásra kötelezett szerv számára megismerhetővé tenni.
 
Az adózónak az adóazonosító számát az adózással összefüggő minden iraton fel kell tüntetnie.
A magánszemély az adóazonosító jelét közli
  1. a munkáltatóval,
  2. a kifizetővel,
  3. az állami foglalkoztatási szervvel,
  4. a hitelintézettel,
  5. a társadalombiztosítási igazgatási szervvel
ha az olyan kifizetést teljesít, amelynek alapján a magánszemélynek adófizetési kötelezettsége keletkezik vagy azzal összefüggésben a törvény adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő.
 
A magánszemély az adóazonosító jelét közli:
  1. az ingatlanügyi hatósággal,
  2. a biztosítóintézettel,
  3. az adókedvezmény (adómentesség) igénybevételére jogosító igazolást kiállító szervvel,
  4. a költségvetési támogatás igénybevételére jogosító igazolás kiállítójával is
ha ezzel összefüggésben azt adatszolgáltatási kötelezettség terheli.
 
Az előzőekben felsorolt adatszolgáltatásra kötelezettek felhívására a magánszemély köteles bemutatni adóigazolványát. Ha a magánszemély az adóazonosító jelét nem közli, a munkáltató és a kifizető a kifizetést, az adókedvezmény (adómentesség), a költségvetési támogatás igénybevételére jogosító igazolás kiállítója az igazolás kiadását - az adóazonosító jel közléséig - megtagadja. [2003. évi XCII. tv. 24. § (5) bekezdés]
Mi a teendő elvesztés esetén?
Ha a tulajdonos elhagyja adóigazolványát, e tényt haladéktalanul be kell jelentenie az állami adóhatóságnak.
Bővebb információ

https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410010/Szemelyi_okmanyok20091202.html?ugy=adoigaz.html#topicissue

http://nav.gov.hu/nav/regiok/kozep_dunantul/kozepdunantul/ugyfelszolgalatok/segitadokartyaigeny.html

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogyan segíthetünk a rászorulóknak? - Tippek nem csak az ünnepi időszakra

Hogyan segíthetünk a rászorulóknak? - Tippek nem csak az ünnepi időszakra

A rászorulók támogatása nemcsak karácsonykor, hanem egész évben fontos, de az ünnepi időszak különösen jó lehetőséget teremt a segítésre. Hoztam pár ötletet, hogy milyen módokon tehetünk jót:
Hogyan maradjunk energikusak a téli hónapokban? - Tippek a tél okozta fáradtság ellen

Hogyan maradjunk energikusak a téli hónapokban? - Tippek a tél okozta fáradtság ellen

A téli hónapokban gyakran tapasztalható fáradtság és energiahiány a hideg időjárás, a rövid nappalok és a kevesebb napfény miatt alakul ki. Az alábbi tippek segíthetnek, hogy energikusabbnak érezd magad ebben az időszakban:
Apák a gyermeknevelésben

Apák a gyermeknevelésben

Hogyan élhetik meg valóban a szülőséget az édesapák?
Már látogatható a Vörsi Betlehem

Egy kicsi falu különleges látnivalója – Idén is látogatható a Vörsi Betlehem

Tudtad, hogy egy Balaton melletti kis faluban látható Közép-Európa legnagyobb betleheme? Idén 75. alkalommal építette fel Vörsön a falu apraja-nagyja Jézus születésének pillanatát megörökítő bibliai jelenetet, aminek csodájára járnak a világ minden részéről.
Ugrás az oldal tetejére