Jelenlegi hely

Budapest School Szeged, ahol cél a tanulás

Nyílt napot tartottak Szegeden a Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtárban április 6-án a Budapest School kapcsán, amely 2018 szeptemberétől az alföldi városban is elindítja tanulócsoportját. Teljesen megtelt érdeklődőkkel a könyvtár alagsori előadója, amely annak is köszönhető, hogy maguk a szülők kezdeményezték a találkozót az iskola társalapítójával, Halácsy Péterrel. A hálózatos rendszerben működő oktatási modell célját az alapítók úgy határozták meg, hogy az a fontos, hogy a gyerekek önmaguk tudását építsék fel, és ehhez kapjanak segítséget tanáraiktól.

„Az iskola egy olyan szervezett hely, ahol a cél a tanulás.”
Halácsy Péter, a Budapest School és a Prezi társalapítója

Számos kérdés van még a szeptemberben induló Budapest School szegedi tanulócsoportjával kapcsolatban, de ahogyan az iskola társalapítója – Halácsy Péter – fogalmazott, nincs gond a kérdésekkel, hiszen „a cél, hogy megtaláljuk azt a közösséget, ahol úgy érzi a gyerek, hogy jó neki” – a kérdések pedig mindig vezetnek valamerre. Gondolatébresztőnek szánta azt a megállapítást, hogy senki nem tanítja a gyereket járni vagy beszélni, mégis megtanul. „Ha azt gondolod, hogy a gyereked képes tanulni, akkor minden megváltozik.” Elmondta, hogy az ősszel kezdődő tanévtől új csoportokat indít a mikroiskola-hálózatuk Szeged mellett Solymáron és Budafok-Tétényben is.

Nézzük is a kérdéseket és a válaszokat, hogy jobban kirajzolódjon, milyennek is kell elképzelni a Budapest School Szeged iskoláját!

Szabadon dolgozó és alkotó tanárok, kis létszámú és kevert életkorú csoportok, személyre szabott oktatás, projektalapú tanulás, a szociális és érzelmi képességek elismerése, fejlesztése – körvonalazta az új szegedi iskola céljait Fábián Zsolt, szegedi alapítószülő.

Kik hozták létre és miért?

Az alapító szülők Dr. Makk Eszter, Szénási Enikő Lilla, Vida Anikó, Fábián Zsolt, Prof. dr. Rácz Lajos, illetve a mögöttük álló tőkeerős nonprofit Kft.-jük. Mindannyian a szegedi Főnix tanulócsoport alapítói közé is tartoznak, gyermekeik a Budapest School Szegedbe fognak járni.

A 2017-ben elindított Főnix tanulócsoportot szerették volna továbbgondolni, így találtak rá a Budapest Schoolra. Ennek az együttműködésnek a hátteréről is beszélt Fábián Zsolt: "A több hónapos jelentkezési folyamat kapcsán gyakorlatilag mindenhol benézhettünk a függöny mögé. Láttuk azt a komoly és inspiratív műhelymunkát, ami a közösségek vezetői és a pedagógusok között folyik. Tanuló szülőkké váltunk, nem csak az iskola működtetésével kapcsolatosan kellett alaposan megismerkedni, de a pedagógiai módszerekkel, a szemléletmóddal is. Abban biztosak voltunk, hogy a jó pedagógusoknak is folyamatos tanulásra van belső igényük. Ehhez láttunk jó platformot a Budapest Schoolos közösségben."

Milyen korosztályú gyerekeket várnak?

Az alapfokú képzésben az alapító szülők gyermekei korosztályához tartozó 3-4. osztályosok csoportjához lehet még csatlakozni, míg a másik csoport az iskolakezdő 1-2. osztályosoké lesz. Egy csoportban maximum 15-en gyerkőc tanulhat majd.

Hol lesz az iskola?

Szegeden a Sándor utcában, egy az iskola céljaira vásárolt nagy alapterületű, korszerű házban, melynek saját udvara is van. Az ingatlan elhelyezkedéséből adódóan nagyon jól megközelíthető villamossal, busszal, biciklivel, és autóval is ingyenesen lehet itt parkolni.

Magyar nyelv mellett milyen idegen nyelven tanulhatnak a gyerekek?

Alapvetően az angol nyelvet oktatjuk intenzíven, nagy gyakorlattal rendelkező tanárokkal. Meggyőződésünk, hogy az oktatást személyre szabottá kell tenni. Nincs két egyforma ember, nincs két egyforma gyermek sem. Ugyanazt a tudásanyagot és képességet mindenki más módon, más tempóban szerzi meg, ezért figyelembe kell venni a tanulók személyiségét, szociális- és egyéni tanulási stílusát is (brain friendly learning).

A gyerekek különböző tanulási igényeit a változatos munkaformák, eszközök, módszerek segítik. A nyelvtanítás jórészt készségfejlesztés, életkortól függően mind a 4 képességet fejlesztjük (Reading, Writing, Listening, Speaking), melyek egymást erősítik. Az ehhez kapcsolódó tudásanyag, a kulturális és irodalmi ismeretek azonban szintén hangsúlyt kapnak. A tantárgyi integrációt blokkokba rendezett, projektmunkák révén valósítjuk meg. Ennek elemei: Literacy (dalok, történetek, színdarabok); Numeracy (egyszerűbb matematikai feladatok); Arts and Crafts (kézművesség); Science (időnként terepmunkával összekötött kirándulásokon); Geography, History (főtanításhoz, irodalmi művekhez kapcsolódva); Music (autentikus dalok).

A diákok heti önértékelése és következő heti célkitűzései (tanári segítséggel) a portfolióban kerülnek rögzítésre. A trimeszterenkénti tanári értékelés alapja a tanórán való részvétel, az órai és heti feladatok teljesítése, kiselőadások minősége és az elkészített portfolió. Igény esetén az Oxford könyvek alapján – objektívebb mérésként – a gyerekek számára kialakított Cambridge nyelvvizsgákat végezzük el.

Milyen különórákat terveznek?

A Budapest School is azt szeretné, ha a szülő délutánja ne a gyerek különórákra hurcolásával telne el. Délutánonként számos workshopot tervezünk: lego robotika, animáció, művészetek, ének, meseterápia, de Budapesten óriási sikere volt a rap műhelynek is.

Már most nyáron is lesznek táborok?

Már az iskola szeptemberi megnyitása előtt a nyár folyamán számos tábort indítunk. Ezek egy része már az iskola épületében lesz, de Szeged mellett egy nagy tanyán és környékén is lesznek foglalkozások. Nyelvi tábor, kézművesség, divat, régész, madarász – májusra pontosan összeálnak a programok. A már az iskolába beíratott gyermekek – és a más Budapest Schoolokból érkezők – ezeken 20% kedvezményel vehetnek részt!

Mennyibe kerül?

A Budapest School iskoláiban átlagosan havi 100.000 forint szülői hozzájárulásra és az étkezési költség előteremtésére van szükség ahhoz, hogy magas szintű pedagógia munka folyhasson. A felajánlások szabadok: a kevesebbet vállani tudókat a magasabb vállalást adók bevételeiből kompenzáljuk. Minél többet ajánl fel egy család, annál több támogatott helyet tudunk kialakítani. A hozzájárulás céges formában is adható. Részletesen ide kattintva olvasható!

Mi a garancia arra, hogy az iskola 10, de akár 20 év múlva is működni fog?

A szeptemberben induló Budapest School Szeged garanciájaként éppen a hálózatosság tud majd felelni. Emellett az is, amiről az alapítószülők nyilatkoztak: „A mi gyerekeink is ide fognak járni, és egyik szülő sem akar rosszat a saját gyerekének.” Azt is elmondták az érdeklődőknek, céljuk, hogy a tanáraik fizetését magasan tartsák, az általános költségeket pedig alacsonyan.

Együttműködésre, közös gondolkodásra van lehetőség, hiszen pont az derült ki a nyílt napon, hogy ez a legfontosabb: a szülők, a tanárok és a gyerekek szoros és összehangolt, közös munkájára lesz szükség a Budapest School Szegednél.

Milyen megoldást kínálnak az iskolakötelezettség törvényi elvárásaira?

Ezzel kapcsolatban az hangzott el, hogy a diákok magántanulóként vannak regisztrálva az állami partneriskolákban, ahová félévente járnak be vizsgázni, és a jövőben gondolkodnak az iskola akkreditációjában is. Emellett annak a helyzetnek a tisztázását is át tudták beszélni az érdeklődőkkel, hogy ha valaki esetleg elköltözik más városba, akkor van mód egy másik csoportban folytatni a tanulást.

Mire számíthatnak a gyerekek és a szülők a vizsgák kapcsán?

Az iskola a NAT szerinti feladatokat tudomásul veszi, de napjait egyáltalán nem az határozza meg. A vizsgákat minimális stresszel, lehetőleg saját helyszínén kihelyezve teljesíti. Az érdemjegyeket nem gyakorlatunk a gyerekekkel megosztani. Ez a tankötelezettségnél a félévi vizsgák kapcsán kellene, hogy ne hangozzon olyan szigorúan ott.

Hogyan lehet jelentkezni?

A jelentkezési folyamat több lépcsős, de egyszerű A regisztráció után egy rövid bemutatkozó videót kérnek. (Ezen sokan szörnyülködnek, aztán meg azt is mondták többen, hogy milyen jó közös program volt a gyerkőccel elkészíteni, és átgondolni, mit is tudnak mindössze két percben mondani magukról!) Ahogy többször is kiemelték a nyílt napon: családokat és nem gyermeket vesznek fel. Az alapító szülőkkel való találkozás fontos, a „kémia” is akkor derül ki, hogy passzolnak-e egymáshoz. A jelentkezők gyerekeit néhány foglalkozásra hívják, ahol pedagógusaik, szaksegítőik is véleményt alkothatnak róla. A felvétel folyamatos, míg be nem telnek a helyek.

Nem találtad meg a kérdésedre a választ?

Érdemes a Budapest School központi weboldalán böngészned. Közvetlen kérdésekkel a Budapest School Szeged kapcsán keresd Vida Anikót: aniko.vida@budapestschool.org (tanár jelentkezés, működés, pedagógia) és Fábián Zsoltot: zsolt.fabian@budapestschool.org (működés, nyelv, technikai információk)! Ha pedig általános kérdéseid lennének, írja a bps.szeged@gmail.com címre!

A Budapest Schoolról informálódhattok az iskola honlapján, valamint a szegedi közösség zárt FB csoportjában is.

Összeállította: Dr. Regősné Oláh Zsanett

Fotó: Ampovics Zsolt

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.
Ugrás az oldal tetejére