Jelenlegi hely

Győzzük le a sárkányt! - Mire jó a gyermekpszichodráma?

Egy varázslatos csodavilágban bármi megtörténhet! A gyerekek nyelve a játék és a mese, a foglalkozásokon közösen alkothatják meg a történetet, benne mindenki azzá változik, amivé szeretne. Az itt megszerzett erőt, önbizalmat magukkal viszik, így könnyebben rátalálnak a saját útjukra. Salamin Csilla mentálhigiénés szakemberrel beszélgettük, aki gyermekpszichodráma foglalkozásokat vezet másodmagával. 

Mire jó a gyermekpszichodráma?

A gyerekek nyelve a játék és a mese, ők ezek segítségével tudják legjobban kifejezni magukat, kifejezni szükségleteiket, feldolgozni feszültségeiket, találhatnak megoldást problémáikra. Ehhez nyújt lehetőséget nekik a gyerekpszichodráma.

Miben különbözik a felnőtteknek szóló pszichodrámától?

A felnőtt pszichodrámában a résztvevők a múlt egyes eseményeit felelevenítve, újraélve, azt "átírva" probálják feldolgozni traumáikat, a gyerekeknél mindez nem tudatos. Ők tudattalanul, egy saját mesébe, történetbe "építik bele" feszültségeiket, az őket foglalkoztató dolgokat. Például bűntudat nélkül adhatják ki haragjukat a sárkány legyőzésével. A legyőzendő vagy negatív szerepeket általában mi, vezetők kapjuk.

Ezek szerint ti is játszotok?

Természetesen. Amíg a gyerekek saját maguknak választanak szerepeket, addig mi tőlük kapjuk azokat. Nagyon jól rá szoktak érezni, hogy milyen szerepből tudjuk leginkább segíteni játékukat. Nagy jelentősége van ennek a "fordított" helyzetnek, a gyerekek nagyon élvezik, hogy pl. - az iskolában is jellemző - alá-, fölérendelt helyzet megváltozik, itt ők irányíthatnak. 

Persze a mi szerepünk is kettős. Egyfelől teljes beleéléssel veszünk részt a játékban a gyerekektől kapott szerepekben, másfelől külső szemmel figyeljük, próbáljuk megérteni azt, amit szeretnének kifejezni.

Kiknek ajánlod különösen? 

Nagyon sokan jönnek hozzánk nehezebb élethelyzetekben, pl. a szülők válása esetén, ajánlható beilleszkedési nehézségeknél, szorongó, gátlásos, önbizalomhiányos gyerekeknek, különböző magatartászavaroknál, mint a hiperaktivitás, figyelemzavar.

Testileg-lelkileg egészséges gyereknek miben segít?

A "legegészségesebb" gyerekeket is érintő mindennapos stressz és konfliktusok oldására is kiváló a dráma. Az ide járó gyerekeknek fejlődik a kreativitásuk, könnyebben veszik az akadályokat, magabiztosabbak lesznek, felismerik értékeiket, és később könnyebben rátalálnak majd saját útjukra.

Végig kell járni vagy beugrani is lehet egy-egy alkalomra?

Semmiképpen nem "kell" járni, fontos a gyerek önkéntes részvétele, hogy érezze ez az egész róla szól. Az első alkalmat szoktuk próbaalkalomnak is hívni, ami után a gyerek eldöntheti, hogy szeretne-e a csoport tagja lenni. Szerencsére eddig senkitől sem kellett első alkalom után elbúcsúzni. Utána viszont fontos az elköteleződés, mivel itt egy folyamatról van szó, nem lehet csak úgy beugrani egy-egy alkalomra. Általában az a gyakorlat, hogy még a 2. esetleg 3. alkalommal lehet csatlakozni a kis létszámú (5-7 fős) csoporthoz, ami utána azalatt a 10-15 foglalkozás alatt zárt csoportként működik.

Nem baj, ha nem ismer senkit a gyerek a csoportban?

Nem, sőt az a legszerencsésebb ha a gyerekek egyáltalán nem ismerik egymást de ez sokszor kikerülhetelen. Talán az a legszebb, ha egymást nem ismerve, előítéletek nélkül, a közösen átélt élmények hatására, egymást kölcsönösen elfogadva kovácsolódnak egy csoporttá.

Kik tartják az alkalmakat?

A csoportot gyermekpszichodráma asszisztensi vagy vezetői képzettséggel rendelkezők tartják. Sok pszichológus, pedagógus vagy mentálhigiénés szakember van köztük bár ez nem feltétel. Fontosabb a képzést megelőző önismereti út, meghatározott óraszámú részvétel felnőtt pszichodráma csoportokban.

A szülők előtte/utána konzultálnak a foglalkozás vezetőivel?

Igen, ez nagyon fontos része a gyerekdrámának. Igazi változás a szülőkkel való szoros együttműködéssel érhető el. A foglalkozások előtti ismerkedő beszélgetésen a szülők elmondják, hogy miért gondolták, hogy jó lenne gyermeküknek a dráma, mesélnek gyermekükről, elvárásaikról. Mi pedig röviden - igény szerint - bemutatjuk a gyerekdráma módszerét ill. válaszolunk a felmerülő kérdésekre.

A foglalkozást lezáró beszélgetésen kölcsönösen megosztjuk egymással tapasztalatainkat, elmondjuk, hogy mit fejezett ki játékával a gyerek, például milyen igényeit, vágyait, félelmeit jelenítette meg. A legtöbb szülő nagyon nyitott és a visszajelzésekből sok felismerés és elhatározás születik részükről, ami tovább segíti gyermekeiket.

A szülők is jelen lehetnek a foglalkozáson?

Nem, a gyerekek önmagukért és önmaguknak játszanak és nem egy "közönségnek". De jó, hogy feltetted a kérdést, mert létezik már szülők és gyerekek közös drámajáték csoportja is, amilyeneket tudtommal kiváló kiképzőink - Janda Zsuzsa és Drinóczky Viktória is tartanak.

Mit csinálnak konkrétan a gyerekek, mi a folyamat?

A foglalkozások elején általában röviden elmondhatják, hogy milyen jó ill. rossz dolog történt velük mióta nem találkoztunk. Ezután általában rajzolunk, aminek nem a teljesítmény a lényege, hanem egyfajta ráhangolódás a játékra. Segítheti a gyerekeket a szerep-, ill. történetválasztásban. Ezután alkotják meg közösen a mesét, történetet, amiben mindenki azzá változik amivé szeretne. Kivéve mi, vezetők, akik a gyerekektől kapjuk a szerepet.

Az "átváltozást" jelmezek is segítik, mindenki beöltözik. Ezek nem "konkrét" jelmezek, a gyerekek fantázája teszi őket azzá. Egy nagy zöld kendőt felvéve változhat valaki sárkánnyá, öregasszonnyá, fává vagy akár a sokak által nem kedvelt spenóttá. A történet végén kilépünk szerepünkből és röviden megbeszéljük, hogy kinek mi tetszett vagy mi nem tetszett a meséből. A gyerekek egymás visszajelzéseiből is sokat tanulhatnak.

Egy definícióból idézek: "A gyermekek varázslóvá válhatnak, olyan szerepet választhatnak, amilyet szeretnének, az történik velük, amit ők maguk kitalálnak. Részvételük a többiek történetében szabadon választott. A játék mindig a fantázia világában, egy „mintha térben” zajlik, ahol nincs rossz teljesítmény vagy rossz megoldás." Milyen az a mintha tér?

A "mintha" tér olyan "terápiás" tér, ami a képzelet és valóság közti átmeneti teret jelenti. Itt a gyerekek egy varázslatos csodavilágba kerülnek, ebben a térben tényleg minden megtörténhet. Azért neveztem terápiásnak mert itt a gyerekek öngyógyító képessége lép működésbe, saját erőforrásaikat felszínre hozva és mozgósítva.

Mik a tapasztalatok, eredmények, visszajelzések?

Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk, ami nemcsak a módszernek, de a szülők nyitottságának, együttműködésének is nagyban köszönhető. Legtöbbször bennük is elindul valami, ami kihatva a gyerekekre, segít gazdagabbá tenni az egész család életét.

Minden csoporttagról elmondható, hogy egy idő után magabiztosabbá válnak, képesek lesznek jobban elfogadni a másikat, ezáltal magukat. A csodavilágban megszerzett erőt, önbizalmat egy idő után a való világba is át tudják vinni.

Akit bővebben érdekel a gyermekdráma ill. szívesen olvasna a módszer szülőanyjáról - a máig fitt, 90-en túli Kende Hannáról - annak ajánlom a gyermekpszichodrama.hu weboldalt.

Varázsműhely Gyermekpszichodráma indul két helyszínen!

Halász Kinga
- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére