Kincskeresés
A szabadban (játszótéren, strandon, tóparton, kertben) gyűjthetünk kavicsot, termést, virágot, ágat. A kavicsokat kifesthetjük (akril festékkel, filctollal vagy körömlakkal is), így emberek, állatok, növények, autók, házak elevenedhetnek meg. A kiszínezett kavicsokat arra is felhasználhatjuk, hogy egy mesét szőjünk általuk.
Ha kifúrjuk az elkészült kavicsokat, szép medálként hordhatjuk, örök emléket állítva ennek a tevékeny nyárnak. A kincseket persze kis, sötét zsákokba is tehetjük, és játszhatunk felismerős játékot. Ki kell találni, hogy mit fogtunk meg a zsákban. Először jellemezzük, milyen a formája, mérete, felszíne, alakja, és megtippelhetjük, hogy milyen a színe. A kavicsokra kis x és kör jeleket tehetünk, és egy kis amőbatáblát rajzolva megtanulható rajta az amőba.
Növénygyűjtemény
A szabadban szedett virágok közül azokat, amelyeket nem ismertünk eddig, azonosítsuk be a Kis növényhatározó segítségével és hozzunk létre saját növénygyűjteményt. Ragasszuk be a gyermekekkel egy kis füzetbe a leveleket, virágokat és a termést. De készíthetünk csak a lenyomatukat tartalmazó kiskönyvet, képet, meghívót. Ehhez használjunk akvarellpapírt, amelyre ráhelyezzük a növény részeit. Ezeket papírtörlővel fedjük be és kalapáccsal ütögetve elkészül a lenyomat.
Színező vízipisztoly
Ha eddig unalmas volt a vízipisztolyozás, akkor most új értelmet adhatunk neki. Töltsük fel a játékot vízfestékkel vagy temperával elkevert vízzel, majd pedig egy kifeszített vászonra lőjenek vele a gyerekek. Garantált a móka, a kacagás, és a művészkedés.
Papírsárkány készítése
Nem csupán 10-20 éve volt a gyermekek kedvelt elfoglaltsága a papírsárkány készítése, ma is az. Az igazi röpképes sárkány készítéséhez sem kell profinak lenni. Egy használt drótfogas (hurkapálca, erős nád), erős papír (esetleg szemeteszsák, újságpapír), vastag cérna, ragasztó, olló, és a díszítéshez szükséges dekorkellékek segítségével megvalósulhat a családi kreatív projekt.
Játékok krétával
A gyermekek nagyon szeretik a színes krétákat, szerencsére rengeteg játékban fel lehet használni azokat. Kedvelt szórakozás, hogy óriáscéltáblát rajzolunk és színes építőkockákkal, vagy vizes szivaccsal lehet a rajzolt körökbe dobálni. Krétával alkonyatkor körberajzolhatják és kiszínezhetik a fák árnyékát, ilyenkor a szülők mesélhetnek a napszakokról, a Nap járásáról, a Föld keringéséről, az égtájakról az árnyék változásával összefüggésben. Ha unják a nebulók a hagyományos ugróiskolát, rajzoljanak óriási társasjátékot mókás feladatokkal, kézzel készített óriás dobókockával.
Kültéri akadálypálya
A gyermekek mozgásfejődését és egyensúlyérzékét fejleszti, ha a szülő rögtönöz egy kültéri akadálypályát. Kis székek, asztalok, szivacsrudak, kötél, vödrök, hulla-hopp karika és kerti építőelemek segítségével hamar létrejöhet a játéktér, ahol ugrándozhatnak, bukfencezhetnek, szaladgálhatnak, kúszhatnak, mászhatnak a kicsik, egymással versenyezve.
Házi twister
Többé nem kell magunkkal vinni a Twister társasjátékot, magunk is készíthetünk a füvön hasonlót ételfesték segítségével. Ez a játék is fejleszti a gyermekek mozgáskoordinációját, az egyensúlyérzéket, valamint a testséma kialakítását. Ha létrehoztuk a 4×6 darab kék, zöld, sárga és piros kört, amelybe kényelmesen elfér a talp, már félig készen is vagyunk.
Pörgettyű híján itt arra a színű körre kell tennie a játékosnak a kezét, amelyik szín a feladvány megoldása lehet. Pl: Milyen színű a cékla, vagy milyen színű a debreceni Református Nagytemplom? Ha a játékos megválaszolta, akkor legközelebb a talpát kell a megfelelő körre helyeznie, de a térdét nem teheti le. Persze bevezethetünk könnyítéseket is, ha a „szerencsekérdésekre” jó válasz érkezik (pl. Milyen irányba folyik a Duna?), akkor az egyik térdét leteheti.
Hallásfejlesztő játékok
A hallást és a hallási figyelmet fejleszthetjük a kertben fellelhető tárgyak segítségével. Kössük be a gyermekek szemét egy kendővel, majd pedig ki kell találniuk, minek a hangját hallják, az mire hasonlít, mondják meg, hogy hangos vagy halk, éles vagy tompa hangot hallottak.
Ehhez összeütögethetünk két követ, fémedényt, kanalat, meggyújthatunk egy gyufát, vagy egy elemlámpát, és megkarcolhatunk egy hungarocelldarabot, vagy cserepet. De a játékba becsempészhetjük a tapsolás, csettintés, lábdobogás vagy állathangok felismerését is, sőt az ízek érzékelésével is tehetünk próbát, hogy a gyermmek „vakon” megismeri-e a különféle fűszereket, tejtermékeket, zöldségeket, gyümölcsöket.
Forrás: csalad.hu
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges