A megfelelő mozgás elengedhetetlen
Az idegrendszer és a gondolkodás összhangját jól tükrözi a gyermek mozgásszervezése. Ha a kicsi ügyetlenebb a nagymozgásoknál, csetlik-botlik, mindent lever és felborít, akkor a finommozgásban is várhatóan ügyetlenebb lehet. Jól mutatja a gyermek finommotorikájának a fejlettségét, hogy tud-e önállóan vetkőzni, öltözni, gombolni, cipzárt kezelni, próbálkozott-e már a cipőfűző bekötésével, milyen nehéz az eszközhasználat (pl. olló, kanál…)?
Mit vár el az iskola?
Miről gondolhatjuk azt, hogy a gyermek kézügyessége nem megfelelő az iskolai munkához? Ha az óvodában végig hárította a rajzolást, eddig csupán néhány pálcika rajzot rajzolt, ha ceruzafogása igen görcsös, vagy ha a kézdominanciája nem alakult ki. Ekkor az iskolában igen nehéz dolga lesz a gyermeknek, több soron keresztül vonalközben maradni és csészevonalat, fecskevonalat, betűelemeket vázolni a füzetbe már az első napoktól kezdve.
Tudjuk, hogy az iskolába lépéskor szinte bármelyik tantárgyból kis alakú füzetbe írnak a gyermekek, a helyes ceruzakezelés elengedhetetlen. Elmondható ugyan, hogy a kéztő csontocskák csak később fejlődnek ki a gyermek kézfejénél, ami tovább segíti majd a finommozgás alakulását, de ez a szülőt nem vigasztalja. Ha azt látja, hogy a gyermek igen nehezen kerekíti a betűelemeket, betűket és számokat, hárítja az írásos feladatokat, akkor a finommotorika éretlensége húzódhat a háttérben, szükséges a gyermek kezének ügyesítése.